Buzzador: Zetaparmesan

 
Till min stora lycka blev jag denna gången uttagen till att få buzza Zetaparmesan. Jag har fått förfrågan en gång tidigare och då kom jag inte med.
 
Som den ostälskare jag är så var det ju en klockrent att få bli uttagen.
 
jag tog mig an uppdraget på största allvar och har lagat ljuvliga middagar med osten och bjudit nära och kära.
 
Alla lika glada i ost som jag och alla var eniga... Zetaparmesan är värd sin vikt i guld.
Man ska inte ta parmesanostarna med ett lägre pris, man får vad man betalar för. Och Zetaparmesan är inga parmesaner med överpris, så köp köp köp säger jag! Förhöjer verkligen dina maträtter.
 
Första rätten jag gjorde var en italiensk inspirerad pastarätt till min man:
3 dl okokt fullkornspasta
1 dl riven zetaparmesa lagringstid 22 månader
1dl garant salladsnötter
1 dl cremefraich
1 msk pesto
1 röd paprika
2 tomater
köttbullar (färdiga eller gör egna)
 
Koka pastan, blanda ner cremefraichen, peston och grönsakerna i pastan, strö över ost och nötterna och serveras med nystekta köttbullar.
 
MUMS!
 
Mannen älskar också ost och tyckte precis som jag att just denna, den som är lagrad 22 månader var godast.
 
 
Nästa rätt som jag slog till med att laga var fylld köttfärslimpa.
 
500 gram nötfärs
1 pkt mozzarella
2 dl matlagningsgrädde
1 pkt krossade tomater med örter
1dl zetaparmesan 28 månaders lagringstid
2 msk pesto
1 ägg
 
Dela tomaterna och mozzarellan, blanda med river zetaparmesan och pesto. blanda ner ägget i köttfärsen, krydda med salt och peppar. Dela köttfärsen på två delar och forma en limpa av den ena delen. Gör en ficka i mitten på kättfärsen och fyll med ostblandningen. När ostblandningen är fördelad baka över med den andra delen av köttfärsen. Blanda matlagningsgrädden och de krossade tomaterna, och häll sedan över limpan.
 
Kör limpan i ugnen i 35-40 minuter på 225 grader, varmluft. Servera med fullkornspasta eller matvete.
 
Ljuvligt gott! Till och med barnen (4 och 1½ år gamla) åt med god aptit!
 
Kände att just zetaparmesanen med 28 månaders lagringstid passade bra till denna typen av rätt. En lite tyngre rätt som kunde bära smaken.
 
Mycket pasta blir det när man tänker på parmesan... iaf för mig!
 
Så därför avslutade jag min buzzning med att bjuda in min svärmor, svärfar, svägerska och svåger på spelkväll.
Utan att vi pratat oss samman blev det italienskafton för hela slanten.
 
Svärmor ordnade förrätten, som blev minipizzor, och vi ordnade varmrätten som bestod av färsk tortellini, med bacon, röd pesto, fetaost, rödlök, tomat, ruccola och såklart ZETAPARMESAN (den med 14 månaders lagringstid). Till efterrätt blev det hemmagjord kokosglass med dajm!
 
En lyckad kväll med italienska toner. Och gästerna lovordade parmesanen, och vi tjejer är eniga om att det var den som gjorde att vi vann i spelet "kampen mellan kvinnor och män" :)
 
 
På kvällen när snackset serverades bjöd jag på det som återstod av de tre ostarna, som vi mumsade på med lite fikonvinäger. Godare än både chips och godis om ni frågar mig!
 
Jag är ALL IN på Zetas parmesaner!
Fikonvinäger har jag faktiskt aldrig provat tidigare, men den var mycket god särskilt i kombination med ostbitarna.
 
 
Jag kommer tveklöst köpa zetaparmesan nästa gång det vankas pasta!
Och mina gäster och vänner också, då jag flitigt delat ut rabattkupongerna och infon om ostarna!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0