Frågestund - svar del 1!

Jag har fått in tre frågor, ni överröser mig inte med dom direkt ;) Skärpning!!!

Men eftersom jag har fått tre ärliga frågor så tänkte jag att jag skulle svara på dom så länge!

Sara frågade: Vilket är ditt drömresemål?

Svar: Jag drömmer om att få göra en roadtrip genom Europa, men det resmål som lockar mest är faktiskt Barcelona.
Av den enkla anledningen att Barcelona är en stad som har allt jag vill ha. Kultur, sport, strand och storstad. Ultimatresemål för en rastlös själ som mig som inte kan ligga och trycka på en strand hela dagen.

Jag hoppas och önskar att jag ska kunna resa dit en dag! Om inget annat när barnen blivit lite större så dom också kan ha behållning av resan.
   

*******

Elin (som tyvärr inte lämna någon mailadress eller bloggadress) frågade: varför ska ni inte ha fler barn? :/ alltså vad har hänt med din kropp?
Svar: Vi har inte skrivit i sten att vi inte ska ha fler barn. Men två barn känns lagom. Iaf om vi ska bo kvar i det hus vi bor i nu. Det känns också tillfredställande att vi fick en liten kille nu och har fantastiska Freja sedan innan. En flicka och en pojke, maximal utdelning.

Vad hände med min kropp? Ja du... när jag var gravid med Freja så njöt jag av varje sekund. Mådde exemplariskt igenom hela graviditeten. Det kändes som om att jag var gjord för att vara gravid. Därför var det ALDRIG ett svårt beslut att ta att skaffa en till. Men något blev annorlunda denna gången.

Redan i v 15 i graviditeten med Viktor fick jag foglossningar, som främst satt i svanskotan, vilket gjorde att jag inte kunde sitta ordentligt. Till en början var det inga större problem, men ju längre in i graviditeten jag kom så blev foglossningarna värre och värre, och satt i främre fogen, ljumskarna och svanskotan. Stundtals hade jag så ont att jag inte ens kunde lyfta mina ben. Jag fick sova på soffan nån natt för att jag kunde inte gå upp för trappen.

Jag blev oerhört besviken, för jag hade kämpat och gått ner 47kg mellan graviditeterna och trodde verkligen att denna graviditeten skulle bli en dans på rosor. Det blev det inte.

Förutom de smärtsamma foglossningarna (som gjorde att jag fick sluta jobba 10 veckor innan bf) så var det väl bra... MEN som toppen på isbeget fick jag ju enorma blödningar efter förlossningen som gjorde att jag tappade över 2 liter blod.

Dessa faktorerna har gjort att jag sagt att det nog inte blir fler barn. Viktor är idag 11 månader och mina fogar är fortfarande inte bra. Frågan är om dom någonsin blir det. Och blir dom inte det så är det verkligen inte läge att utsätta kroppen för den belastningen som en graviditetet ändå innebär.

  

******
Therese frågade:  Tycker du att Viktväktarna är ett bra bantningssätt? Har även sett på en annan blogg att man kan dricka Pepsi eller är det Cola Light?! Hur fungerar det när man vill gå ner i vikt?! Är det dyrt att vara med i Viktväktarna?

Svar: Tack för din fråga Therese. Jag tycker absolut att VV är ett bra bantningssätt. Av en stor anledning, man bantar inte! Man lär sig att äta rätt genom att lära sig att prioritera sånt som är bra för en och välja bort sånt som är mindre bra för en. VV är dessutom ett bra viktminskningsredskap då man får verkligen lov att äta vad man vill, så länge man inte äter mer än vad som är rekommenderat per dag.

När man följer VVs rekommendationer så är lightprodukter det som förespråkas. Funlight (saft) och alla light läsk är "gratis" så att säga, det likställs med vatten enligt vv-tänket. Annars ska man vara väldigt restriktiv med vad man dricker för juice, saft, kaffedrinkar osv innehåller väldigt mkt socker! Något man inte alltid tänker på.

VV garanterar att man går ner i vikt, vilket jag också kan intyga. Jag gick ner 47 kg med viktväktarna mellan min senaste graviditet och den med min dotter.

Däremot vill jag att du ska vara medveten om att man som nyförlöst och de första året efter förlossningen inte är redo kroppsligt att tappa en massa vikt. En del gör det iaf, andra inte. Jag tillhör den sistnämda kategorin. Jag skrev in mig på VV när min dotter var tre veckor gammal, men det var först när hon var 15 månader som det lossnade. Detta beror på en gen, som är lika gammal som mänskligheten, så det finns inget man kan göra åt det.

Däremot är det ju aldrig fel att äta rätt och ge sig själv en bra grund att stå på. Motion och bra mat är ju alltid bra. Jag gick ner i vikt det första året, men det var gram, inte kilo, och ibland hade jag gått upp 0,5kg och sen gått ner 0,3 till veckan efter. Det kan vara bra att veta så att man inte blir besviken.

Det kostar 350 kr i månaden, och för detta får man tillgång till VVs hemsida där du har en egen sida och kan skriva in allt du äter, hålla koll på dina points, skriva in din vikt, viktminskning, du kan följa kurvor på vikt och mått. Där finns en enormt stor receptbank, forum och mycket mycket annat bra. Dessutom får du även gå på mötena på en plats nära dig en gång i veckan, och där får du stöttning och peppning av en coach och dessutom får du material och tips för hur du ska klara nästkommande vecka!

Jag tror helhjärtat på VV som viktminskningsmetod. Och jag kommer skriva in mig igen. Just nu måste jag bara få rätsida på min rygg först. Man måste inse sina begränsningar också!

Men VV är kanonbra!
Du får mer än gärna höra av dig igen till mig när bebisen är kommen och du behöver tips och idéer.
Lycka till!

  

******

Kom igen nu...fler frågor :)


Kommentarer
Postat av: Sara

Kul att läsa :)

2012-05-31 @ 14:57:13
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: mia

Om victor hade blivit en flicka, vilket namn tror du att ni hade valt då? Tror du på andar? Har du varit med om något övernaturligt?

Sluta inte att blogga. Gillar din blogg skarpt! :-)

2012-05-31 @ 17:51:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0