Jag och min date med akuten

Redan i torsdags mådde jag dåligt, hade ont i magen och mådde lite illa, dett höll i sig hela fredagen och lördagen. Och i lördagsnatt vaknade jag kl 03 och fick rusa in på toaletten. Deluxe ont i magen..... jag hade så ont i min mage att jag kräkte av smärtan.

Efter två timmar på toaletten kände jag mig bättre och släppade mig tillbaka till sängen.
I söndags vaknade jag med illamående och kände mig egentligen inte alls i form, men eftersom det var Frejas födelsedag bet jag ihop.

På eftermiddagen efter att vi kom hem från Leos kände jag mig rätt mör, men bet ihop ytterligare. När barnen gått och lagt sig kl 1845 la jag mig i ett bad. När jag reste mig ur badet runt 1930 kände jag hur magen börja bubbla. Det kom från båda hållen :/

Jag fick så ont i min mage att jag nästan fick panik.
Johan blev väldigt orolig och tyckte att jag skulle åka till akuten för att kolla upp det, då jag hade haft magkramp i tre dygn nu.

efter många turer fick vi tag i min syster som kom och hämtade mig och körde mig till akuten. Kl 2045 kom vi till akuten och en timme senare var jag hemma igen.

Varför? För att det var inga akuta fel på mig. Mitt blodtryck låg på 125/65, puls på 80 och inga buksmärtor som var faror.
Fick istället en "remiss" till vårdcentralen, då dom menade på att jag kunde sitta där hela natten innan läkaren kom, bättre att åka hem då och gå till vc imorgon. Sagt och gjort.

Men jag hann bara innanför dörren sen började jag kräkar igen. Vid ett tillfälle satt jag med Frejas potta i knäet och det kom från båda hållen samtidigt. Smärtan i magen ändrade karaktär och när jag tillsist låg i fosterställning på golvet och kräkte galla så fick Johan nog och tyckte att vi skulle åka in igen, men till Lund då han tyckte att Malmö var idioter!

Sagt och gjort... mot Lund.... kräkandes i bilen! För att komma fram till ett KAOS... ingenting funkade där.... så jag sa till Johan att vi skulle köra tillbaka till Malmö, så det gjorde vi.


Kom in snabbt, i isoleringsrum. Och jag upplevde dom som mkt arroganta och dom tyckte mest vi var ivägen... Dom tog blodprover på mig och efter 40 minuters väntande somnade jag på en stenhård brist. Magen hade lugnat ner sig och jag fick till sist nog, och sa till Johan att vi åker hem och sover istället, för det här ger ju ingenting. 

Allting tydde ju på magkatarr och det var vad sjuksköterskan också kommit fram till efter hennes undersökning. Urinprovet visade på någon form av infektion, men det var inte urinvägsinfektion.

efter många om och men ringde vårdcentralen mig igår och jag fick en tid, och magkatarr konstaterades.

Anledningen till magkatarren- Stress!

Antagligen stress över min vikt, precis samma som uppstod för fyra år sedan efter Frejas förlossning!
Då fick jag skyhögt blodtryck.. nu magkatarr.

Det är aldrig kul att vara tjock, och man blir stressad. Så är det bara.
Jag VET så väl vad som skall göras, men det är inte alltid så lätt att bryta en cirkel, som i det här fallet är ganska ond.

Får inte till maten, äter fel och blir deppig, ger magkatarr. Övervikt bidrar till mindre rörlighet, svårt att träna som man önskar. Man gör det iaf, försöker.... ryggen säger STOPP pga av foglossningarna som fortfarande spökar. Vad händer? man skiter i allt för man känner att det är inte lönt!

OND CIRKEL!


Men efter att min orsak till magkatarren uppdagades så fick jag kontakt med en dietist/hälsorådgivare DIREKT.
Och vi hade ett mkt bra samtal.

Och vi kom fram till att jag denna veckan ska dricka mina shakes som jag har hemma (nuposhakes low carb) inte i första syfte att gå ner i vikt, utanför att vara snäll mot magen. känner jag mig tuggig så föreslog hon att jag kunde äta middag med familjen med att jag skulle skippa kolhydraterna.

Och om en vecka ska jag gå över till GI-tänket, och skippa kolhydrater och vara snäll mot min kropp.
Hon menade på att det är viktigast att ta i itu med maten då den liksom är motorn för att få kroppen att fungera.

Så nu ska jag läsa på om GI och ta hand om mig själv.
Om 3 veckor kommer Pernilla ringa till mig för att kolla hur det gått, och vi ska ha en genomgång till och lägga upp en plan för nästa steg.

Känns bra! Det är okej att shaka för efter allt kräkande så var man ju tömd, så en shake mättar nu, till skillnad från om man ska börja shake efter att ha ätit massa mat dagarna innan.

Nu ska det bli ordning på torpet igen... inte vill jag uppleva söndagkvällen igen.. det är inte värt det!


Kommentarer
Postat av: Anonym

usch låter hemskt! kan man bli så dålig av magkatarr, så det kommer från båda hållen? trodde mer att det bara gav ont i magen.

krya på dig! kramar veronica, l

2012-06-05 @ 14:09:21
Postat av: Kim

Ja man kan ju det. Magkatarr är oftast stressrelaterat. Och du kan få diarré av stress. Så även här ger det ena det andra :( men nu känns det bättre!

2012-06-05 @ 14:14:59
Postat av: Rebecca

Usch jag vet hur det är med magkatarr då jag hade det som liten. Men inte sådär mycket som du verkat fått, stackare!



Jag har över en vecka nu ätit enligt LCHF.

Vilket är liknande som GI alltså inget socker eller kolhydrater.

Skriver lite om det i min blogg och har även skrivit ett inlägg om det här.

Läs det om du vill :)

Och om du tycker det är bra, intressant eller dåligt. Lämna gärna en liten kommentar. Alltid roligt att läsa vad ni andra har för åsikter om det :)



http://rebeccas-livitext.blogspot.se/2012/05/low-crab-high-fat.html



Sist men inte minst.

KRYA PÅ DIG!

Svar: Hur går det för dig?? Är det jobbigt tycker du?Jag är inne på min tredje vecka nu och den avslutas på måndag, då går jag in på v 4. OCh jag upplever det faktiskt inte som någon större uppoffring.

Ska absolut kolla in din blogg. Stanna gärna kvar här, vi kanske kan peppa varandra!
Världens lyckligaste mamma/fru <3

2012-06-05 @ 15:06:41
URL: http://rebeccas-livitext.blogspot.com
Postat av: Karin

Nämen usch, det lät inget kul. Vad bra att du fick kontakt med en dietist, hoppas magen blir bättre och att du får tillbaka energin.



Krya-på-dig-kramar och grattis till Freja i efterskott

2012-06-06 @ 08:09:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0