En måndag och tisdag från helvetet!

I måndags inträffade något som jag inte önskar min värsta fiende ens.

FY FAN!

Precis innan lunch mådde jag lite konstigt, men antog att det berodde på hunger så jag åt lunchen, Freja också.
Men illamåendet försvann inte. Utan snarare eskalerade det.

Men jag försökte tänka på annat, och drack en massa vatten. Men det avtog inte.

Viktor var som tur väldigt trött i måndags pga av förkylningen så han sov mestadels av dagen.
Men såklart så inträffar det som inte får hända precis när Viktor vaknar från sin vila. Jag börjar kaskadspy!

FY FAN säger jag bara.

Jag skickade sms till Johan att det var dags att lägga på ett kol hem, för det här går bara inte.
Sen spenderade jag merparten av eftermiddagen/kvällen på toaletten.

Freja verkade heller inte vara iform under kvällen, klagade lite på magont men inget mer med det. Men när Johan och hon skulle äta middag ville hon inte äta. Hon somnade som vanligt vid 19 tiden. Men lagom tills mitt kräkande lugnat ner sig satte hon igång.

Hon vaknade kl 23 och kräkte ner hela sängen. YEAAAH! Upp och bädda rent sängen, slänga kräklakan i tvätten osv. Sen in i vår säng, där tog det ungefär 30 minuter, sen kräkte hon ner hela vår säng också :(

Jag tog iaf ork till mig och ringde till 1177. Även om det tog 50 minuter innan jag kom fram så fick jag mkt bra tips.

Fick recept på vätskeersättning. Och sen ett oslagbart tips, magen kan tydligen inte hantera större mängder vätska när man blivit magsjuk, därför rekommenderas man att göra följande: Dricka en msk (om man är vuxen) eller en tsk (om man är liten) vatten var 5 minut i en timme. Känner man ingen förbättring efter en timme ska man köra en timme till.

Det var förvisso sjukt svårt att hålla sig vaken i en timme mellan 0030-0130 för att dricka vatten var femte minut. Men jag och Freja bänkade oss i soffan framför Pettsson och Findus, och efter en timmes vattendrickande började jag återfå salivet i munnen och Freja var så trött att hon inte kunde hålla sig vaken länge. Så vi gick och la oss. 0140 somnade vi och vid 0320 vaknade Viktor första gången... behöver jag säga att det var med nöd och näppe jag kom upp ur sängen!
 Han vaknade ett par gånger till med efter två turer uppe för att nappa om Viktor gav jag upp och insåg mina begränsningar, jag väckte Johan.

Freja vaknade i tisdags pigg och glad. Vilket bara var skönt. För man vill ju verkligen inte att ens barn ska vara sjuka.
Däremot var jag HELT död. Det kändes som om någon hade kört över mig med en truck.

Johan stannade hemma från jobb, vilket var tur. För Viktor vaknade 0530 och ville inte somna upp. Men efter lite mat somnade han om och sov till 0820.

Jag steg upp 0815 men gick o la mig igen kl 9, sov till 12, gick och la mig igen 1315 och sov till 1630 och höll mig sen vaken till kl 22, sen sov jag till 07 imorse. Nejdå, jag var inte trött ;)

Sömn är världens bästa medicin!

Men det tog i princip 24 timmar från insjunknandet tills jag vart frisk igen. För igårkväll vågade jag mig på att dricka kaffe också. Hade en huvudvärk från helvetet. Säkerligen en kombination av vätskebrist och kaffebrist.

Imorse vaknade jag hungrig... ett gott tecken!

Nu verkar jag vara helt återställd, Freja är go go go hela tiden, så henne är det inga som helst fel på. Och Viktor och Johan verkar ha klarat sig! Pheeeew!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0