Förskoledags och även beslutsdags!

I måndags var blanketten ansvarig för förskoleplatserna på Kirseberg tillhanda!

Vi fick plats på Rostorpsförskola, där Freja går!
Och igår frågade jag personalen på nuvarande småbarnsavdelningen om du hade fått listorna på vilka barn som ska vara på vilken avdelning när det är dags att börja.

Och det hade dom, fast informationen dom gav mig gjorde min en anings förvirrad.

Vi blev nämligen erbjudna att låta Viktor börja på den avdelningen är Freja går.
Detta för att förskolan återigen ska ändra om grupperna!

Nu är det två småbarnsavdelningar, en med 3-4 åringar och en med de stora barnen.
Men nu ska dom tydligen återgå till blandavdelningar 1-4 år, så som det var när Freja började, därför erbjudandet om att låta Viktor börja på Frejas avdelning.

MEN efter ett långt övervägande och diskussioner fram och tillbaka kom vi faktiskt fram till att Viktor INTE ska börja på den avdelningen.

Visst det ger trygghet att ha storasyster på samma avdelningen, men vi menar på att tryggheten ska ju inte ligga i att syrran finns på samma avdelning, utan tryggheten ska jag Viktor få genom personalen, kompisarna och genom att lära känna byggnaden!

Dessutom kommer Freja att nästa år flytta över till storbarnsavdelningen och då kommer Viktor ändå inte vara tillsammans med henne.

Visst det hade underlättat med föräldramöten, utvecklingssamtal och luciafiranden, hämtningar och lämningar. MEN det är ju ändå bara det första året. Sen kommer Freja byta avdelning, och dom kommer ju ändå inte ha samma klass och tider osv i framtiden då det skiljer tre år mellan dom!

Dessutom frågade vi Freja om hon ville att lillebror skulle börja på hennes avdelning och då svarade hon faktiskt att hon ville ha sina kompisar för sig själv. Och det tycker jag också är viktigt att ta med när man ska ta ett beslut.

För både Freja och Viktor ska få vara individer och inte vara storasyster och lillebror hela tiden! Och jag tror faktiskt att Freja hade axlat ansvaret som beskyddare om Viktor börjat på hennes avdelning.

Sen berättade en vän till mig att det förekommit mkt skvaller från äldre syskon om vad personalen sagt och gjort mot lillebror/lillasyster under dagen, och den informationen vill jag inte ha. Freja ska inte bli nån minipolis aka skvallerexpressen!

Nej det känns som rätt beslut i hjärtat. För personalen på nuvarande småbarnsavdelningen har ju väntat på Viktor sedan han föddes, och det hade inte känts rätt att "snuva" dom på honom :)

Vi gillar faktiskt ALL personal på Rostorps förskola. Så vilket som hade gått bra... men eftersom vi mentalt var inställda på olika avdelningar från början så kör vi på det. Det kommer alldeles säkert bli bra. Viktor och Freja träffas ju ute på gården när dom är ute, så dom träffar ju ändå varandra. Dessutom tror jag att dom får nog av varandra hemma ;)

Hur som helst så är Rostorps förskola helt fantastisk! Vi fick beviljat platsen från den 1 september men jag börjar jobba den 3 september, så vi har faktiskt redan kommit överens om att vi kör intensiv inskolning sista veckan i augusti. Då kör vi mån-fre heldagar då jag är med... iaf de tre första dagarna!

Jag är nöjd, Johan är nöjd, personalen som får Viktor hos sig är nöjda, Freja är nöjd och Viktor kommer alldeles säkert också bli nöjd!



Tack Amy för dina kloka ord och råd igår!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0