Vad gör jag egentligen?

Wiiactive-pass nummer 4 är nu avklarat!


Vad är det som jag egentligen tränar. Många kanske undrar.
Jag kör träning via mitt wii (tv-spelskonsol). Ett träningsprogram som heter Active.

Active är ett träningprogram som man kan välja tre olika nivåer på, easy, medium och hard.
Det finns 20,30, 40 och 60 minuters pass på vardera nivå som man kan välja, eller så kör man en 30 dagars utmaning (som jag har valt att göra nu) och då är det ett program som innehåller 20 träningspass på 30 dagar.

Man tränar två dagar i rad och vilar en. Och så är varje träningsprogram uppbyggt för att hela tiden lägga på lite extra tills nästa gång. Det är även så smart så att om man i passet idag tränade mkt ben så tränar man mycket armar och överkropp på morgondagens pass. för att sedan på sitt tredje pass träna mest kondition. Allt för att inte träna den muskelgrupp som du har träningsvärk i. SÅ jäkla smart! Någon har absolut tänkt till.

Man kan även bygga träningsprogram själv. Vilket jag har gjort, jag har bland annat byggt ett pass med typ 30 minuters boxning. Man står som en blöt pöl på golvet efteråt. Sedan har jag gjort ett pass med massa tennis, mest för att det är kul :)

Förutom att man kan köra utmaningen, välja nivå på passen och bygga upp program så kan man också sätta mål för sig själv. Det är tre mål man kan sätta, antal timmar man ska träna på en viss tid, hur många kalorier man ska förbränna på en viss tid och hur många övningar man ska göra på ett visst antal dagar. :)



Det här är min journal över min 30dagars utmaning. Här kan jag fylla i dagens träningspass, vad jag åt och drack igår, samt hur stressad vs energisk jag kände mig, hur många timmar jag sov samt tittade på tvn. Och utöver detta kan jag fylla i om jag utövade någon annan träning förut mitt wiiactive-pass.

Baserat på den informationen som jag fyller i så får man då antal procent för dagens aktivitet. Och målet är ju såklart att komma över 85% och få guld.

Man skapar också en profil innan man börjar där man fyller i kön, ålder, vikt och längd.
Sen utifrån den informationen och vald nivå på passet så räknar det ut hur många kalorier du rekommenderas att bränna.

Det är verkligen toppenbra.

Dagens pass bestod av följande övning:

Löpning inklusive höga knä och bakåtsparkar
Utfall (vanliga)
Utfall med hopp (där man i utfallet byter ben genom att hoppa)
Knäböj med hopp (där man går ner i knäböjsposition och sedan hoppar upp som en groda och landar sedan i benböjsposition igen)
Inlines (där man för att få gubben att åka framåt står i knäböj, och sedan för att hoppa över ramperna som kommer i spelet måste hoppa- liknar knäböj med hopp bara det att man står längre i den böjda positionen samt att hoppen kommer tätare.)
Armövningar där man tränar både över och underarmar, samt skuldror och rygg
Boxning (target-boxning på mitsar)


*****

Gårdagens pass bestod mesta dels av armövningar, en sekvens med dansövningar och två delar med tennis, därför tyckte jag att passet var mesigt, för jag blev knappt svettig. Kan dock meddela att träningsvärken i nacke och skuldror var total imorse när jag vaknade ;)

*********

Jag rekommenderar verkligen WII som träningsform.
Passen är som sagt mellan 15-25 minuter långa (iaf i 30 dagars utmaningen) och även om dom kanske känns korta som jobbar man upp en puls, man blir svettig och man får träningsvärk. Dom är tillräckligt långa för att man ska hålla motivationen uppe hela passet, och träningsvärken är inte så jävlig att man inte klarar av att köra ett pass iaf.

Jag är stolt över mig själv att jag kommit igång igen. Även om detta inte är mer än pass nummer fyra så känner jag redan i min kropp att det har hänt något. Om inget annat så har jag fått loss en massa slaggprodukter som skräpat i kroppen och dessutom fått igång blodcirkulationen så att man inte har ont överallt. Muskelspänningarna har också släppt.

***

Skillnaden mellan active och fit?!
Det vet jag egentligen inte, då jag aldrig använt mig av fit. Men med fit så måste man använda balansbrädan, det behöver man inte på active, du kan träna utan den, men det är roligare med :)

På fit kan man genom brädan väga sig, det kan man inte med active.
På fit tränar man mkt balansövningar och yoga och dylikt, active är mer som ett bodypump-pass.

***

Hoppas ni har fått svar på era frågor, om det är något ni undrar över så är det bara till att fråga!
Nu ska jag hoppa in i duschen... passa på när lillebror sover!

(perfekt, för han var vaken under hela mitt träningspass, somnade när det tog slut. Så nu kan jag duscha och njuta i min ensamhet innan det är dags att hämta Freja på dagis.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0