Viktminskningstips 2: Sätt rimliga mål

Mitt tips nummer två är att sätta rimliga mål! 

ALLA vill ha snabba resultat, men vi vet också att det finns inga genvägar.

Hade det funnits genvägar hade övervikt inte funnits.

Därför gäller det att vara realistisk. Visst kan alla gå ner 10 kg på en månad genom att leva på shaker och vatten, men är det värt det?

Vad händer när du börjar äta igen?

Man måste göra en stor förändring, och den måste börja från grunden. En rimligt första mål är att säga: Jag ska gå ner 5% av min startvikt. Har man mycket övervikt så fortsätter man sen med att sätta nästa mål på 10%.

Att gå ner 10% av sin startvikt är ur ett hälsoperspektiv enormt givande. Det på verkar mer än vad man tror.

Sen fortsätter man men små mål hela resan tills man är i mål.

För det är inte lätt att säga: Jag ska gå ner 25 kg. Och ha det som enda målet. Det är betydligt lättare att säga att jag ska gå ner 5% av min startvikt.

Det vill säga om du väger 100 kg, så sätter du första målet på 5 kg som då är 5 % av din startvikt. Nästa logiska mål blir således 10% vilket är ytterligare 5 kg. När du gått ner 10 kg har du också gått ner 10% av din startvikt.

Väger man 100 kg och är 170 lång så är rimlig målvikt runt 60-70 kg. Vilket då innebär att du efter din 10% viktminskning har mellan 20-30 kg kvar att gå ner. Sätt då som delmål 89,79,69 tex.

Så har iaf jag satt mina mål. Att jag efter mina 10% siktar på att komma under nästa nolla så att säga.
Dessutom har jag satt som mål att nå min målvikt på ca 2 år, vilket innebär ca 0,5 kg per vecka!

LYCKA TILL!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0