Matveterätt med bacon, majs och valnötter

Portioner: 4
Förberedelse: 5 min
Tillagningstid: 15 minuter
ProPoints: 13

*****

2 dl matvete
1 pkt bacon
2 dl majs
1 köttbuljongstärning
2 avokados
5 soltorkade tomater
2 msk hackade valnötter
2 msk gräslök
2 msk basilika
1 pressad vitlök
2 tsk olja

****

Koka matvetet enligt anvisningarna på kartongen, för att få mer smak på det låt buljongtärningen koka med. Tillsätt majsen när det återstår 2 min av koktiden. Under tiden stek upp baconet till den knaprighet ni önskar. Dela tomaterna och avokadon, blanda detta med gräslöken, basilikan, vitlöken och valnötterna.

Låt baconet rinna av innan ni blandar ner det i maten.

Blanda ner grönsaksblandningen och baconet i matvetet och majsen.

Servera med en sallad och en skiva bröd!

****

I grunden ska det vara ris istället för matvete, men då jag själv tröttnat på ris så hittar jag nya sätt att piffa upp maten på och då är matvete och bulgur bra förslag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0