Överburenhet!

Ett helt nytt ord i min värld.

Inte trodde jag att jag någonsin skulle behöva fundera på det här med att bli igångsatt eller att räknas som överburen.

Men om lillebror inte tittar ut innan onsdag så är det just det som jag är... överburen!

Vad innebär en överburenhetskontroll då???

En överburenhetskontroll innebär att dom kontrollerar mitt blodtryck, tar ett urinprov, kopplar upp mig till en CTG samt kollar fostervattenmängd och barnets läge i bäckenet, detta görs i  graviditetsvecka 42+0 sen gör en förlossningsläkare utifrån dessa kontroller och min hälsa, en bedömning när och på vilket sätt förlossningen ska sättas igång.

Och tydligen är det så att i de fall inga medicinska hinder föreligger och att allt ser bra ut, gör man dessa kontroller varannan dag mellan graviditetsvecka 42 och 43. Igångsättning av förlossningen görs mot slutet av graviditetsvecka 43, dvs senast 43+0. Hmm.... fast jag vet inte om det är så i Malmö också. Men det är de generella riktlinjerna, sen vet vi alla att det är SÅ vitt skilda regler beroende på vart man i vårt avlånga land man bor.

Min BM sa dock att dom låter mig INTE gå fulla tre veckor över, utan om jag passerar 42+0 så blir det aktuellt med igångsättning på 42+2 på sin höjd, att man planerar igångsättningen efter första överburenhetskontrollen alltså. Och det känns ju bra. För då innebär det ju faktiskt att till nästa helg är han här lillebror iaf!

Men jag slipper gärna vänta över en vecka till på hans ankomst! Men jag är nu iaf införstådd med vad som kan komma att ske!

Någon som har erfarenhet av igångsättning?


Kommentarer
Postat av: Jenni K

Ja, jag räknas som igångsatt vid båda mina förlossningar. När jag väntade Elias hade jag dock börjat få värkarbete när jag kom in för igångsättning (som för övrigt skedde 15 dagar över tiden och berodde på att jag hade lite för lite fostervatten kvar. Läckte tydligen utan att jag märkte det).

Var öppen fyra cm men att de tog hål på hinnorna är det som gör att jag räknas som igångsatt. Elias var med hjälp av värkstimulerande dropp och eda ute 12 timmar senare.

Med Elmer var det samma visa. För lite fostervatten kvar vilket gjorde att jag sattes igång +10. Denna gång hade inte värkarbetet börjat och Elmer är född 3 timmar efter att de tog hål på hinnorna och med hjälp av värkstimulerande dropp. Gick lite snabbare vilket kan bero på att jag inte tog EDA den här gången + andra förlossningen.



Båda mina förlossningar har varit positiva, men jag har ju inget att jämföra med. Det enda jag sörjer lite är att jag aldrig fått uppleva det där med att vattnet går hemma. Att klocka värkar hemma gjorde jag ju dock med Elias.

Tycker faktiskt att det hela var rätt häftigt. Att komma in helt utan värkar (andra gången) och att liksom vänta in det hela, känna efter om droppet tar och att vara så införstådd med hela proceduren eftersom man är så klar i skallen då man inte behövt möta värkar x antal timmar innan vilket ju kan göra en lite utmattad.



Hoppas iofs att du ska behöva slippa vänta så länge och att lille luringen tittar ut snart. Det ÄR drygt att gå över. Först är man sur på alla som ringer och frågar (första veckan över tiden). Sen är man sur på att INGEN ringer (andra veckan) eftersom ingen kan med att ringa längre, hmmm eller inte vågar kanske... man är ju rätt lättirriterad). ;o)

Lycka till och snart får du krama gosing.

2011-06-23 @ 15:22:10
Postat av: Tinysmamma

Igångsatt båda ggrna, men då i v 38. Tror att det är stor skillnad när man gått över, för då är man ju mer redo. Risken vid tidig igångsättn är att man får jäkliga pinvärkar som är jobbiga men inte för förlossningen framåt...



Hoppas hur som helst att du slipper vänta!

2011-06-23 @ 15:50:04
Postat av: Madde

Jag blev igångsatt med både Källa och Smilla. Med Källa gick det väldigt fort och med Smilla gick det fort som bara den när vattnet väl gått.

Jag har alltid hört att det tar längre tid med igångsättning men det fick jag höra nu i Lund att det är fel...ofta går det mycket fortare än vanligt..lite dom i mitt fall först händer inget, sen inget , sen allt på 1,5 timme...så om jag varit du så hade jag varit beredd på att det kan ta tid innan det kommer igång ordentligt men att det sen kan gå fort när det väl är igång...

2011-06-23 @ 16:05:58
Postat av: Nina Wiklund

Kan inte låta bli att skratta lite i ena ögonvrån när jag läser ditt inlägg.

Det är ju inte du som är överburen - det är ju lillprins ;)

Nä, skämt å sido så förstår jag din frustration. Jag har dock ingen erfarenhet av igångsättning. Med första gick jag 4 dagar över tiden och bara det räckte.

All heder till dig som orkar - för på något sättt gör du ju det.

Kamisar!

2011-06-23 @ 22:05:24
URL: http://frumotherwoman.blogspot.com
Postat av: Anka

Blev igångsatt med Mirelle i v. 38+0 då jag haft tre dagars kraftig vattenavgång men inget värkarbete. Sattes igång med upprepade vagitorier samt värkstimulerande dropp.

2011-06-23 @ 23:06:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0