Sluttankar inför bebisleverans!



Går in i vecka 40 imorgon, en vecka kvar till bf.
galet....

Idag har jag kokat upp 4 nappar och 4 nappflaskor så att det är klart om lillkillen bestämmer sig för att komma nu.



Kan ju inte bestämma mig hur jag ska göra med amningen!
Fast det lutar mest åt att jag INTE ammar, för jag vill komma i form igen. Har samlat på mig så mkt vätska de senaste dagarna, och OM jag ammar så kan jag INTE ta vätskedrivande tabletter. Och dessutom så längtar jag SÅ efter ett glas cava elle ett glas mousserat rosévin och jag har så dålig koll på hur länge efter alkoholkonsumtion man måste vänta med att amma så att barnet inte riskerar att få i sig alkohol.

Dessutom är det nimmt med ersättningen, då vet man hur mkt dom får i sig, och dom sover bättre.
Har skrivit i mitt förlossningsbrev att jag vill diskutera amningen innan jag åker hem, men nu vet jag inte om jag ska skriva om mitt brev.... eller om man ska be om tabletterna och ta dom med sig hem, och försöka och går det inte eller om jag inte vill så kan jag bara ta tabletterna.

Anledningen till att jag är så anti amningen är:
* Jag vill inte vara en levande napp
* Jag tycker inte att man ska tillämpa fri amning
* Det gör ont
* Det tar tid innan man får rutin på det
* Man kan inte överlåta matningen till någon annan
* Man kan inte dricka och äta vad man vill
* Det tar lång tid vid varje matning
* Jag är inte tillräckligt bekväm med mig själv för att vilja amma offentligt
* Jag tycker det verkar jobbigt

Det som talar för amningen är:
* Det är gratis
* Du har det alltid med dig och det är rätt temperatur
* Det hjälper till att dra ihop livmodern efter förlossningen
* Har man tur kan det bidra till viktminskning

Motargumenten för ovanstående för-argument är:
* Ersättningen kommer kosta runt 300 kr i månaden, max, vilket inte är en jättestor kostnad tycker vi, då vi lätt ändå konsumerar onödiga saker för liknande summa varje månad.

* Jag tycker inte det är jobbigt att blanda ersättningen faktiskt, fick mycket bra rutin på det när Freja var liten. Koka upp vatten och ha stående i kylen, tillsätta ersättningen och värma i mikro. Snabbt och smidigt. Finns även smarta tetrapak att köpa om man ska iväg.

* Livmodern drar ihop sig iaf, även om det skulle ta längre tid, så känns det som ett ganska litet problem. Dricker ju hallonbladste och det ska ju enligt utsago hjälpa till med den processen.

* Vad beträffar viktminskningen så tillhör jag nog ändå inte den kategorin kvinnor som går ner i vikt av amningen, sån tur kan jag inte ha. Tycker nog det är bättre att komma igång med mitt viktväkteri igen, träning och så ett par vätskedrivande för att snabbt bli av med vätskeansamlingarna.



Sen har man ju hört rykten om att BB-personalen är anti napp, men jag vill att mitt barn ska ha napp. För gnäll och suttande på brösten i tid och otid klarar jag inte av.

Hur resonerar ni?


Kommentarer
Postat av: Åsa

Ang att amma och ta ett glas alkohol.. Det är ingen fara! Du kan dricka samtidigt som du ammar, den enda faran är om du blir påverkad så du inte kan ta hand om barnet :)

2011-06-07 @ 19:28:59
Postat av: Catharina H

Jag vill absolut amma, och jag tillämpar fri amning. Barnet styr hur mkt han/hon vill äta, och mjölkproduktionen anpassar sig efter barnets behov. Det är en fiffig konstruktion! :)



Det har funkat bra att amma med alla barnen och jag hoppas att det ska fungera även denna gång. Jag har pump så att lämna över matningen till pappan exempelvis kommer inte vara något problem (förutsatt att barnet vill ta flaskan), om vi känner ett behov av det.



Napp har tjejerna använt, det har inte stört amningen det minsta, så det är jag inte bekymrad över.



Och Viktväktarna har amningsprogram :)

Det i kombination med barnvagnspromenader hoppas jag ska bidra till att min gigantiska kroppshydda krymper ordentligt!



Matningen tar visserligen tid, men å andra sidan är det ett ypperligt tillfälle att släppa alla måsten runt omkring och bara umgås och "bonda" med den lilla/lille. Det finns inget som hindrar att man samtidigt läser saga för syskon heller, så de inte hamnar utanför.



Hur som helst. Du bestämmer hur du vill göra, det kan ingen annan bestämma åt dig!

Oavsett vad du väljer så blir det nog bra :)



Kram!

2011-06-07 @ 19:48:41
URL: http://junibebis.blogg.se/
Postat av: Catharina H

Hm, konstigt. Bloggadressen var automatiskt ifylld när jag skrev mitt inlägg och jag tänkte inte på att korrläsa. Men det var ju fel adress, haha :P

2011-06-07 @ 19:50:09
URL: http://junibebis.webblogg.se/
Postat av: Jenni K

För det första är det bara du själv som kan avgöra hur du vill göra, det är ditt beslut. Men du frågar efter åsikter så då ska jag ge dig min.



Själv har jag provat båda alternativen, att amma och att ge ersättning. Ersättning fick jag ge en begränsad tid till Elmer då jag av olika skäl inte kunde amma då.



Jag föredrar amning. Innan jag fick barn var jag osäker på om jag skulle kunna amma offentligt, för mig var brösten så hårt associerat till hmmm rodnar sex/erotik/kvinnlighet (eller kalla det vad du vill). ;o) Men känslan av att brösten var "sex-associerade" försvann helt, de var ju faktiskt i det här läget till för att ge mitt barn näring. Sedan har jag väl aldrig suttit och "flaschat" med att jag ammar. Finns finfina amningstoppar.



Inte någon av amningarna har gått som på räls från början, jag har fått kämpa. Både med smärta och med stockning MEN jag föredrar trots detta amningen. Dels kände jag mig så stolt över att jag inte gav upp och när det väl satt så tyckte jag amningen var överlägsen. Som du säger, rätt temp, alltid med och ingen förberedelse. För min del stressade det mer att se att Elmer INTE drack så mycket av ersättningen som jag hade tänkt. Han sov inte heller bättre av ersättningen. Jag fick nästan sitta oftare och ge ersättning än vad jag sedan ammade.

För mig kändes inte heller närheten lika självklar med ersättningen trots att jag brukade ta av oss kläderna så vi satt hud mot hud. Jag vet inte... det berodde kanske mest på att jag såg ersättningen som ett misslyckande (fånigt, jag vet) för jag VILLE verkligen amma.

Vad gäller alkoholen så avstod jag helt... för mig är det inget problem. Har jag varit utan alkohol under hela graviditetn så spelar några månader till ingen roll för mig. Mitt barn går först.



Den enda fördelen med ersättningen som jag såg var att det var lättare för Rickard att ge mat. Fast... när jag väl skaffade mig en bra pump så var det inte heller nåt problem sedan.

Mina barn har kunnat skilja fint mellan amning och nappteknik.



Detta är inget försök att övertyga dig om att du ska amma. Som sagt... du ska göra det som känns rätt för dig. Förmodligen tycker du att ersättning känns rätt för dig eftersom det är det du är van vid. Så frågan du får ställa dig är om du är beredd att prova amning? Det är ingen fråga om prestige, om du provar och inte får det att funka är det inget misslyckande, bara ett bevis på att ersättning funkar bättre för dig. Men då handlar det nog om att verkligen VILJA prova, för VILL du inte så kommer nog inte amningen att kännas bra oavsett om den funkar eller ej.

Kram och lycka till med vad du än väljer... eller vad du än väljer att VILJA prova. ;o) Det blir liksom "mänsker" av både ammade barn som ersättningsmatade. JAG kan då i alla fall inte avgöra vilka i min vänkrets som inte blivit ammade... hahahaha.

2011-06-07 @ 21:54:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0