Gårdagens besök på prenatal i Malmö

Igår kl 16 ringde jag till prenatal för att boka in tid för överburenhetskontrollen 42+0.
När jag ringde så sa jag det att jag var orolig och inte känt liten särskilt mkt idag, vilket var sant. Mycket lugn kille igår.

Och eftersom dom hade lungt på prenatal igår förmiddags/kväll så tyckte dom att vi kunde komma in för ctg-kontroll med en gång.

Svärmor kom och hämtade Freja och sedan åkte vi in.
kl 1730 var vi inne på ett rum och ctgn kopplades på. Låg kopplad till den i 45 minuter, och under dessa minuter så mättes det 3 värkar som maxade 100 på ctgn och höll i sig 15-20 sekunder.

Vid 1830 kom det in en barnmorska som var supertrevlig! Hon gjorde en vaginal undersökning och konstaterade att jag var öppen 2 cm och att livmodertappen var helt utplånad. Hon gav mig en hinnsvepning och beordrade oss att åka hem och att sex 11 gång i rad... eller iaf en ;) haha

Innan vi fick åka hem igen så fick vi en tid för överburenhetskontrollen kl 12 idag.
Anledningen till att detta inte gjordes igår var för att det endast finns en läkare på kvällarna, och oftast är denne upptagen med akuta saker, och för att vi skulle slippa vänta i onödan så menade dom på att det var bättre att vi kom imorgon på bokad tid.

Så idag blir det ultraljud, mättning av fostervatten, beräkning av vikt och ställningstagande om en eventuell igångsättning.

Mensvärk/molvärk och konstant tryck nedåt har varit ett faktum sedan igår efter hinnsvepningen barnmorskan gav mig. Fast sanningen är den, att denna gången gjorde det faktiskt inte ont, det gjorde det när jag fick det när jag väntade Freja.

Vet ni vad barnmorskan sa när hon gjorde den vaginala undersökningen? "Åh va bra, huvudet står jättelångt ner, jag kan känna hans hår! (!!!!!!)"

Hans hår.... tänk att han är SÅ nära och ändå så långt ifrån.

Jag hoppas det blir igångsättning idag.. jag är REDO!

Den 29 juni känns som en bra dag att födas på!
Kom igen nu Viktor samarbeta med oss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0