Viktminskningstips 14: Sluta med dumma ursäkter

1. "Jag måste börja banta"

Hela idén om att ”banta” skapar ett tänk där du antingen ”bantar” eller ”inte bantar”Se istället din viktminskningsplan som ett långsiktigt åtagande att leva sunt genom att äta hälsosamt och motionera.

2. "Jag kommer att återuppta mina ansträngningar på måndag/efter semestern/när solen tittar fram"

Det finns inget bättre tillfälle än nu. Om du halkar efter så sätt igång igen direkt. Envishet kan göra underverk.

3. "Alla mina problem kommer lösas när jag går ner i vikt"

Att gå ner i vikt kan få dig att känna dig sundare och öka självförtroendet men kommer inte att göra dig mer älskvärd eller förvandla dig till fotomodell. Skapa en tydlig bild om varför du vill gå ner i vikt.

“Det är betydligt mer motiverande att sträva efter god form och mer energi än att sträva efter att nå storlek 0”

4. "Överviktiga förtjänar inte att äta"

Hoppar du över den gemensamma pizzan på jobbet för att du är rädd att andra ska tycka att du inte borde äta mer? Att se sig själv genom andras stränga, kritiska blick är ett ”bombsäkert sätt att misslyckas med sin viktminskningsplan” Istället föreslår jag att man koncentrerar sig på att utveckla ett mer kärleksfullt förhållande till sin kropp. Hitta något med dig själv som du verkligen gillar istället för att se alla dina brister.

5. "Jag borde inte ha på mig några fina kläder tills jag har nått mitt viktminskningsmål"

Människor i alla möjliga storlekar njuter av att bära fina kläder. “När du älskar dig själv kommer du att börja njuta av livet” Dela in dina mål i mindre, uppnåeliga delmål och ge dig själv belöningar på vägen, Precis som jag skrivit om tidigare. Istället för att tänka “jag måste gå ner 10 kg”, tänk istället ”jag ska köpa mig en ny topp när jag har gått ner en storlek”.

6. "Ju mindre jag äter, desto snabbare går jag ner i vikt"

Fel! När vi förvägrar oss saker blir vi olyckliga, vilket faktiskt kan leda till ökat ätande och frosseri. Och som jag också har skrivit tidigare som jag och Cindy diskuterat, inte vill man svälta sig, tänk om man dör imorgon, man vill ju inte dö hungrig! En lugn och sansad inställning som även skapar utrymme för belöningar i form av måttliga mängder av dina favoritlivsmedel är den bästa metoden för att skapa ett sunt förhållande till mat och nå dina långsiktiga mål. Och världens enklaste ekvation kvarstår, för att man ska gå ner i vikt måste man äta mindre än vad man förbränner, så vill du unna dig något extra gott, ja då får man också motionera mer! 

*******

Så sluta upp med alla dåliga ursäkter som kan sabotera dina ansträngningar. Börja istället leva med en viktminskningsplan som fungerar för dig. Du kommer att få bättre självbild, bättre självförtroende och lyckas hålla nere vikten.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0