Ger mig in i genusdebatten såhär till Lucia!

Jag brukar sällan ge mig in i debatter i just frågan om genus. Men jag har trots allt läst 40 poäng genusvetenskap på Malmö Högskola, så nu kan jag inte låta bli.

Allvarligt talat vad är det här för JÄVLA fjanteri om killen som anser sig blivit diskriminerad på skolan för att HAN inte får vara Lucia!?!

Nu ska vi bena upp saker och ting:
* För det första: Pojkar får visst vara Lucia, på DAGIS, där man exprimenterar med sin personlighet och sin utvecking. Man uppfostar människor/barn inte kön!

* Lucia som hela den här högtiden grundar sig på var KVINNA!

* När man börjar skolan och har luciatåg blir det lite mer seriöst, det är stämsång och man övar och övar för att allt ska bli perfekt. Då är det väl klart som FAN att Lucian i tåget ska vara KVINNA/TJEJ och inte en kille.

Hur kan det ens bli diskriminering?
Fick han inte vara med i tåget alls? Fick han lägre lön än de andra?

Nä men då tycker jag att hädan efter:
* Ska PÅVEN vara KVINNA
* JULTOMTEN ska vara en KVINNA
* MÄN ska börja FÖDA BARN

När gick det över gränsen? När slutade det vara något bra att vara man v kvinna?
Är det fel att vara det man är född till?
Ska man skämmas över att vara kvinna? Att vara feminin? Att gilla typiska kvinnliga saker (så som samhället klassar saker och ting). Är det fel att vara man som stor och stark?

Jag förstår inte hur man kan skapa debatt av saker och ting som är helt befängda!

Jag tror att Sankta Lucia, her self, vänder sig i sin grav!

Hon blev bortlovad mot sin vilja, men lyckades försena förlovningen och blev sedan fri, friaren kände sig dock kränkt och angav henne till kejsaren, han som förföljde kristna. Lucia blev arresterad och torterad men förlorade inte sin tro på Gud. Hon dömdes till att bli glädjeflicka på en bordell. Hon uppges då ha sagt att då hon inte gav sig frivilligt skulle hennes kyskhet vara dubbelt värd. När hon skulle åka genom staden till bordellen på ett spann bakom oxar, frös spannet fast i marken och gick inte att rubba. De hällde då kokande olja på henne men hon blev inte skadad. I sin desperation körde någon svärdet genom halsen på henne och inte heller då dog hon. Hon levde ända tills någon kom för att ge henne den sista smörjelsen.

men för all del, känn du dig kränkt du arma kille för att du inte får vara Lucia. I jämförelse med den riktiga Lucia har du inga problem i världen!

SKÄRPNING FÖR FAN!


Kommentarer
Postat av: Åsa H

Håller med! Jag har haft elever som försökt få en kille till att bli lucia, men de blev snabbt nedröstade av alla andra i kören. Jag tycker också det bara blir tramsigt om en kille ska börja vara lucia. Precis som du säger så lägger man ner så mycket tid på lucia på högstadiet och då ska det inte tramsas bort!

2011-12-13 @ 09:17:51
Postat av: Anna

Bra skrivet!

2011-12-13 @ 09:25:24
URL: http://familjenc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0