Kattjakt!

Hela sommaren har vi försökt fånga in fem vilda små kattungar!
Deras mamma bodde i Frejas lekstuga hela vintern, och då gav jag henne mat och vatten! Försökte även hitta ett hem åt henne, men ingen ville ta sig an det lilla livet.

I somras födde hon då 5 små sötingar som bosatte sig i grannars trädgårdar, dels bakom en stenhög samt under ett trädäck. Ungefär en månad efter att kissekatterna fötts så hittade vi mamman påkörd på gatan utanför våra hus :(

Fler gånger har vi försökt fånga in dom, men inte lyckats. Men dom har knattat runt i allas trädgårdar och i söndagskväll satt dom alla fem i trädgården, så jag satte ut mat till dom i två skålar. Och flyttade sedan skålarna närmre och närmre vår balkongdörr, till slut ställde jag skålarna inne i vardagsrummet, band ett snöre om dörrhandtaget, och när dom till slut satt alla fem inne i vardagsrummet och åt så drog jag i snöret så dörren stängdes.

Dessvärre så var två av dom jäkligt snabba och hann smita ut. Men tre små krabater fick jag in. Även om det sedan var ett äventyr i sig att fånga dom här inne. Speciellt då en flydde in under badkaret, en annan in under vår säng och den tredje gömde sig under soffan.

Men 3/5 kattungar kändes som iaf en halv seger!

I väntan på att kissekatternas nya ägare skulle komma och hämta dom lyckades jag fånga in en fjärde liten krabat.

Så en kompis kompis tog sig an två småttingar, grårandiga:



Och sedan så tog en tjejkompis från Oxie sig an de andra två:




Hade jag själv kunnat behålla en så hade det blivit den gråa med vit fläck! Den är helt fantastiskt söt!

Nu ska vi bara fånga in den femte och sista ensamma stackaren också. Den måste undra var kompisarna tagit vägen.


Freja var första kattvakt, och tog väl hand om de små liven. Hade hon fått välja hade dom fått bo i hennes rum allesammans ;)


Kommentarer
Postat av: Nina, mamma till Hugo & tvillingarna Max & Vincent

åh va söta, hade jag bott närmare hade jag gärna tagit en! :)

2011-08-16 @ 12:14:38
URL: http://ninawikizz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0