Mobiltelefoner genom tiderna!

Satt och funderade igår på vilka telefoner jag har haft från min allra första telefon.
Och insåg snabbt att jag (precis som så många andra i vår generation) har bytt telefon väldigt ofta!

Allra första mobilen fick jag faktiskt 1999, det var en Ericsson 628. Min pappa hade haft den som jobbtelefon, och fick behålla den då dom bytade upp sig till 1018. Ni vet den där som var vattentät, den som visa (läs Stoffe Grahn) använde som partytrick på alla fester genom att lägga i groggen haha).



Jag tyckte min telefon såg så tråkig ut, och på den tiden kunde man inte köpa nya skal till höger och vänster, och dom som fanns var sjukt dyra! Så jag scrappade, långt innan ordet scrapping ens var uppfunnet typ ;) Jag målade min blåa tangentplatta med syrénlila nagellack och klistrade dit små guldstjärnepaljetter ;) Ett ord: LÄCKERT!

Här efter gick utvecklingen ganska fort och Nokia fick ett enormt genombrott med sin gråa tegelsten! 3210! Telefonen som fick en hel generation att bänka sig med SNAKE! Minns så väl att min mamma köpte telefonen åt mig. Elgiganten hade vid sin öppning ett erbjudande på just denna telefonen med ett Europolitan abonemanng för 1 kr! Mamma tog abonemannget och jag tog telefonen!


Den här telefonen hade jag länge! Enda till den blev stulen då jag var på danslektion på KFUM. Godtrogen som man var, lät jag min mobil ligga kvar i jackfickan... den var borta när jag kom ut :( Då man var fattig student så hade man ju inte massor utav pengar. Så mobilen efter denna blev en otippad en...

En SONY cmd j5,jupp en riktigt plingplong-mobil! Men den var häftig, den hade färgdisplay, en av de första, och en massa "roliga" ljud!


595 kr kostade den på SIBA, utan abonemmang! Den gick i sönder efter nåt år, då man tappat den ett par gånger och det blev glapp i den! Då övertalade min vän, Marcus Fritz, mig att jag skulle återgå till Ericsson. Och det var då jag köpte den blåa lilla kruttelefonen!


Efter den här mobilen blev jag djupt imponerad av Ericsson. T65an följde mig länge. Min älskade lilla telefon råkade dessutom ut för en svår olycka och överlevde. Jag tappade den ner från en balkong, tredje våningen, rakt ner i trottoaren! Men vet ni - DEN HÖLL!! Det var då jag sa: Nu ska jag föralltid vara Ericsson trogen!

Men det var jag inte.... jag tog ett snedsteg! Jag var otrogen! Men jag fick ett sånt fantastiskt erbjudande via Vodafone och just då hade jag pengar, trots att jag precis flyttat till egen lägenhet och pluggade! Men jag blev kär. Jag slog till med ett unikt exemplar... En Sagem My v65! En ljusblåmetallic liten skönhet. Inte bara var det färgdisplay... det var NU det hände... det fanns kamera i mobilen! Min tekniskaådra utvecklades och världen öppnade sig!


Det var med denna mobilen som jag tog ett foto på Johans profilbild på Spraydate, la in den som kontaktbild i mobilen och när han ringde mig första gången, dagen innan vår första dejt, så kom hans ansikte upp där i displayn... och det var då jag insåg - Det här är killen jag vill ha!!! Så tack Sagem ;)

Men det är efter detta som Ericsson-eran startar och telefonerna avlöper varandra!

Först ut var en orange walkman-variant!

En w800! Musikens värld öppnade sig för mig. Inte nog med att man kunde ta foton, nu kunde man även lyssna på musik i mobilen. Skitcool tyckte jag att den var! Men sen gick abonnemanget ut och när ma förlängde så fick man erbjudande om att även "få" en ny mobil också... så det gjorde jag ju...såklart!


Efter w800 kom naturligt w850. Den hade jag länge... iaf om man jämför med längden då jag haft de andra telefonerna! Älskade den verkligen. Minns att jag lärde mig hur man la över mp3-filer, förde över bilder till datorn osv. Mkt rolig telefon. Men då jag använde den ofta och väl så slutade också med att den tillslut gick i sönder. Tappade den ett par gånger i marken, så ena hörnet på den sprack. Det var då den rosadrömmen kom in i mitt liv!


Ja jag valde den BARA för att den var rosa ;) en Ericsson w595! Hade det inte varit så att displayn sprack hade jag nog haft den mkt längre än jag faktiskt hade! I flera månader använde jag telefonen iaf. När jag skulle läsa mina sms fick jag trycka på vidarbefodrar och sen radera ord för ord, då jag endast såg halva displayn haha

Då övergav jag w-modellerna och gick till K-modellerna, och min k800i kom in i mitt liv!

Och fram till smartphonen kom in i mitt liv, var ovanstående telefon min vän! Samma dag som Xperia x10 mini släpptes beställde jag en... helt ovetandes om att den just släppts och var hetast på marknaden.

Jag gick bara in på telenorshemsida för att kolla när jag kunde byta telefon och förlänga abonnemanget, och det visade sig att det kunde jag göra just då. Så en limefärgade smartphone blev det!




En värld av appar öppnade sig, och plötsligt hade man datorn i handen! Sjukt imponerad av möjligheterna som fanns/finns i telefonen. Älskade den från första stund.

Men så hände det då... Mannen min kom hem med en Iphone 4s. Han hade fått den som jobbtelefon! Och ni kanske kan förstå mig nu när ni vet hur ofta jag bytt mobil att jag såklart inte kunde acceptera att mannen hade bättre telefon än mig....

Trots att abonnemanget på min xperia inte löpt ut än kunde jag inte hålla mig... jag uppgradera och beställde en vit iPhone 4s jag med!



Och det är där vi är idag :) Och I have to say: I JUST LOVE MY IPHONE!
Det ska kräva något exceptionellt från Ericsson för att jag ska lämna apple nu ;)

Xperian lever vidare, den "leker" Freja med. Och hon är grym, hon youtubar, tar foton, skriver i anteckningar och spelar spel!

Hur många telefoner har du haft? Vilken var din första telefon?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0