Mitt förlossningsbrev

Idag satte jag mig ner och skrev mitt förlossningsbrev, här har ni det:

Förlossningsbrev

Vi heter Kim (mamma) och Johan (pappa), och vi väntar vårt andra barn. Det är en liten kille vi väntar, en liten Viktor.

Vi är inte oroliga eller rädda för något beträffande förlossningen. Men hoppas att den inte ska bli lika utdragen som när storasyster kom till världen. Då började värkarna kl 0300 den 2 juni 2008 och Freja är född den 3 juni kl 0646. Vi blev inskrivna kl 1930 den 2 juni, men då hade vi blivit hemskickade en gång tidigare. Vattnet gick aldrig, utan hinnorna tog man hål på runt 0100 den 3 juni, och kl 0300 fick jag petidin då jag inte orkade mer. Det funkade bra, somnade gott och vaknade av krystvärkar kl 0600, och 46 minuter senare kom Freja till världen utan komplikationer!

Innan petidinet så använde jag mig av varmdusch och lustgas. Och det känns väl som om jag är inne på det spåret den här gången med. Däremot så upplevde jag det som att blandningen med 50/50 kanske var lite för mycket, då jag blev helt väck och kommunicerade inte med någon (eller iaf så upplevde jag det så, och det var lite läskigt). Har tränat en del profylaxandning, och är inte främmande för att pröva andning som hjälpmedel, för det är ju alltid en fördel om man andas *skrattar* Läst lite om dykmetoden, så om någon är kunnig inom det så försöker jag gärna!

Jag är inte främmad för EDA men undviker det helst.

Har en stor skräck och det är att bajsa på sig, så lavemang önskas omgående *ler*

När det kommer till utdrivningsfasen så har jag ett önskemål om varma handdukar mot underlivet, inbillar mig att det hjälpte, sprack iaf inget med dottern, och tror lite att det var handdukarnas förtjänst, sanning eller ej spelar ingen roll, om inget annat kändes det skönt!

Förlossningsställning är alltid intressant, födde dottern på rygg med fotstöd och handtag, och det gick bra. Var väldigt mycket sängliggandes den gången pga tröttheten. Önskar och hoppas att kunna vara mer aktiv denna gången. Men det kan finnas en risk att mina foglossningar sätter stopp för detta.  Har lite tankar om att försöka föda ståendes på knä, lutad om sänggaveln. Men det beror ju helt på situationen, rekommendera gärna en ställning, jag är öppen för förslag.

Är lite orolig för akutkejsarsnitt! Orolig för att bli sövd pga av min vikt, och tycker att operationer är det kusligaste som finns. Har aldrig blivit opererad. Om situationen kräver akutkejsarsnitt vill jag att ni tar väl hand om min man, då jag upplever det som att mannen oftast blir bortglömd. Någon måste stanna med honom, informera vad som händer osv. Det är läskigt att stå sidan om, hjälplös och maktlös.

Måste flagga för att det kan förekomma att moderkakan är fastvuxen. Detta är ett fenomen som drabbat både min mamma och syster vid båda deras förlossningar. Dock var detta inga problem när Freja föddes.

Johan ville inte klippa navelsträngen när Freja föddes, han vill nog inte nu iheller då han tycker det är lite läskigt, men fråga gärna iaf.

Efter förlossningen vill vi nog gärna åka hem så fort som möjligt, dvs om det inte blir några komplikationer. Så känns det iaf nu i skrivandets stund. Åkte hem efter 24 timmar med dottern.

En stor fråga och huvudbry för mig är amningen. Jag hade ingen bra eller trevlig amningsupplevelse när dottern föddes. Pratade aldrig om det på förlossningen och på patienthotellet hanterade dom det hela mycket kränkande. Blev oerhört sårad och besviken på det bemötande jag fick. Även mannen upplevde det som kränkande. Därav ammades dottern max 7 veckor, mjölken rann aldrig till och det fungerade inte att pumpa och situationen var mycket stressande för mig.  Kan därför inte bestämma mig för om jag ens vill ge det en chans denna gången, även om jag vet att det inte behöver bli likadant denna gången. Det var väldigt jobbigt och känsla av misslyckande och förnedring sitter faktiskt fortfarande i. Vill gärna prata om detta med någon innan vi lämnar!

Det är helt okej om elever vill deltaga under förlossningen!

 

Mvh Kim och Johan

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
fick en konstig känsla innan idag om att det kanske blir en majbebis, därför kände jag att det var dags att skriva brevet nu om i fall att!

Har du skrivit ditt brev?


Kommentarer
Postat av: veronica

Superbra brev! Måste också sätta mig ner och skriva mitt. Tyckte det var jättebra sist man hade det då jag gick in helt i mig själv och inte kunde prata, men visste att de hade brevet där det stod vad jag ville.

Jag har också en känsla av att föda i maj, hoppas jag går förbi både min och Lokes födelsedag bara :)

Hoppas allt är bra med dig!

kram Veronica

2011-05-09 @ 15:19:58
URL: http://innanformurarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0