Vad har du och vad tycker du?

Har du använt följande prylar till dig själv, ditt/dina tidigare barn? Vilken variant/vilket märke har du haft? Vad har du tyckt om dem? Bra, dåligt, tips?

1) Babysitter: Har en babysitter som svärmor köpte till dottern när hon föddes. Inhandlades på babyproffsen. En sitter med vibrator med två olika ljud, antingen fågelkvitter eller havsbrus. Den är väl använd och kommer användas till denna bebisen också.

2) Amningsinlägg och bröstvårtssalva: Hade såna inlägg som man fick ifrån BB i väskan, från Natusan, men jag behövde dom inte, då mina bröst aldrig läckte. Hade ingen mjölk knappt. Bröstvårtssalva köpte jag på apoteket, tror bestämt att den bara hette bröstvårtssalva, och den var bra.

3) Kudde och täcke/filt till spjälsäng, påslakan:Ja alltsammans hade vi. Kudde och täcke inköpt på IKEA, påslakan köpte vi dels i Ullared på Gekås och en del fick vi ärva. Filtar hade vi hur många som helst inköpte på diverse ställe.

4) Mjuklift/hårdlift/ liggdel till vagnen (särskilt om du bor några trappor upp): Vi köpte en emmaljunga city cross, svart på Babyproffsen. Köpte fjolårets modell och kom ner bra i pris. Det är en sittvagn som går att fälla helt och så lyfter man bara upp fotstödet så man får en liggvagn. Eftersom vi fick ett sommarbarn första gången också så valde vi en mjuklift. Vi bodde i lägenhet på tredjevåningen utan hiss när dottern föddes, men nu bor vi i hus. Vagnen kommer vi använda även denna gången, och komplettera med en åkbräda.


5) Badbalja: Det hade vi en till dottern när hon föddes. Fick den av en vän som jobbade på Orthex. en rosa plastbalja. Perfekt var den. Den har vi gett bort nu då vi har badkar i huset, det hade vi inte i lägenheten.

6) Baby watcher: Det fick vi i doppresent till lillan. Enkel variant, inköpt på IKEA. Men den funkar perfekt.

7) Bärsele/bärsjal: Har en tricot-slen bärsjal. En svart. Tog lite tid innan jag kom in i hur man skulle knyta den. Men när man väl fått till rätta snitsen så användes det flitigt. Guld värd de dagarna då lillan ville vara nära hela tiden. Men sjalen kunde hon vara nära, man hade två händer fria och kunde både städa och laga mat utan problem. :) Rekommederas verkligen. Fördelen med en sjal är att man kan använda den från bebisen är född.

8) Babygym: Jajamensan. Inköpt på Babyproffsen. Kommer användas denna gången också. Men skall jag vara ärlig så hade det funkat lika väl med en vanlig filt och lösa leksaker.

9) Skötväska: Använde bebisväskan från Libero länge som skötväska. Men efter en tid så fyndade jag en på Tradera. Men jag skulle ALDRIG köpa en skötväska på babyproffsen eller dylikt för 899 kr...no way! det funkar lika bra med en ryggsäck från stadium!

10) Skötbord: Fynda vi genom en kollega. Ett skötbord med byrå under och hylldel ovan. Det går att fälla in skötborsdelen så att man kan använda den som vanlig byrå när bebisperioden är över. Kommer inte användas denna gången, då den används som vanlig byrå i dotterns rum. Nu har vi ett stort badrum med bänkskiva så där kommer vi ha en vanlig skötbädd denna gången!

11) Spjälsäng: En vanlig enkelt spjälsäng från IKEA som vi fick ärva. Den kommer användas denna gången också.

12) Vagga/korg: Det finns en släktvagga som vi ska använda denna gången. När vi fick dottern hade vi ingen plats till vaggan, därför användes den inte. Men nu tycker vi att det kan vara roligt med vagga, så nu tänkte vi använda den.

13) Snuggle nest (litet ”bo” att lägga i sängen vid samsovning, i vagnen etc. för nyfödda): Nej det hade vi inte. Vi rullade ihop ett täcke/filt och la runt dottern. Det funkade precis lika bra som en dyr kudde för 1000 kr hso nån babyåterförsäljare.

14) Andningslarm: nej det hade vi inte, och kommer ej heller köpa. Det funkar lika bra att som stirrig mamma springa in 100 ggr för att kolla så att ungen andas ;) Jag gör det än... nu är hon 2½ år haha


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag hade nog allt det du skrev om här i inlägget. Jag har ingen aning om vilket märke det var då jag bytte stup i kvarten. Hade nog för många skötväskor, två babysitter och flera olika krämer för allt möjligt. =)



Jag tror på att gå efter magkänsla och vad man själv tycker om. =)

2011-01-25 @ 07:19:25
URL: http://minbebis.com/blogg/hannasliv
Postat av: sarah

Du har fått en bloggaward av mig i min blogg :)

2011-01-25 @ 14:01:53
URL: http://minbebis.com/blogg/hotmama/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0